Be med hela handen

En präst besökte en gammal dam som
låg på sjukhus. När han närmade sig hennes sjukbädd, såg han att hon låg och
blundade, samtidigt som hon med ena
handens pekfinger rörde andra handens
fingrar, ett i taget.
Prästen ville inte störa henne, utan
satte sig ner vid sängkanten och väntade
tills hon var färdig. När hon efter en liten
stund öppnade ögonen kunde han inte låta
bli att fråga vad det var hon gjorde alldeles
nyss.
”Åh”, förklarade hon leende, ”jag bad
den bön min mormor lärde mig för många,
många år sedan. Jag håller högerhanden
så att tummen pekar mot mitt hjärta. Det
påminner mig att be för dem som står mig
nära.
Sen kommer pekfingret. När jag rör vid
det kommer jag ihåg att be för dem som
pekar ut vägen för andra - lärare, ledare
och föräldrar till exempel.
Långfingret som kommer sedan är det
största, så då ber jag för dem som är högt
uppsatta och som måste fatta viktiga beslut.
Fingret som kommer sedan är det svagaste - du ser, det kan inte stå upp på
egen hand. När jag rör vid det påminns
jag om att be för alla som är sjuka, svaga
och rädda - alla de som behöver stöd.
Sen kommer lillfingret, sist och kanske minst men ändå viktigt för handen!
Och det påminner mig om att be för mig
själv
En präst besökte en gammal dam som låg på sjukhus. När han närmade sig hennes sjukbädd, såg han att hon låg och blundade, samtidigt som hon med ena handens pekfinger rörde andra handens fingrar, ett i taget.

Prästen ville inte störa henne, utan satte sig ner vid sängkanten och väntade tills hon var färdig.
När hon efter en liten stund öppnade ögonen kunde han inte låta bli att fråga vad det var hon gjorde alldeles nyss.

”Åh”, förklarade hon leende, ”jag bad den bön min mormor lärde mig för många, många år sedan.
Jag håller högerhanden så att tummen pekar mot mitt hjärta. Det påminner mig att be för dem som står mig nära.
Sen kommer pekfingret. När jag rör vid det kommer jag ihåg att be för dem som pekar ut vägen för andra - lärare, ledare och föräldrar till exempel.
Långfingret som kommer sedan är det längsta, så då ber jag för dem som är högt uppsatta och som måste fatta viktiga beslut.
Fingret som kommer sedan är det svagaste - du ser, det kan inte stå upp på egen hand. När jag rör vid det påminns jag om att be för alla som är sjuka, svaga och rädda - alla de som behöver stöd.
Sen kommer lillfingret, sist och kanske minst men ändå viktigt för handen!Och det påminner mig om att be för mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0