Varför?

Varför undrar jag mig ofta.. Och oftast varför saker händer.. Dumma grejer som inte borde, som inte får, som inte kan hända. Men läs det förra inlägget om fjärilen vetja!
Gud är inte någon som straffar! Gud ger inte ont till dem som förtjänar det. Han förlåter alla! Och Han vill ge av sin enorma kärlek till alla människor! Även om man gör fel! Men eftersom att onda saker inte händer för att straffa oss, varför sker dem då? 

Jag tror på en Gud som är som en pappa/mamma för sina barn, eller en herde för sina får. Vissa dåliga, dumma saker händer för att vi ska lära oss något. För att vi ska bli starkare och i slutändan må bättre. Även fast man kanske mår alldeles för dåligt just då för att märka det så är det ganska vanligt att det kommer något gott ur det onda! Och alla har nog hört ordspråket att det som inte dödar dig gör dig starkare. 

Gud är kärlek. Och varför finns då ondska? De gånger när det oförklarliga händer. När inget gott kommer ur de...
Då försöker jag tänka på att Gud är min far. Det betyder ju att Han älskar mig, och vill att jag som Hans dotter ska älska honom tillbaka! Men Han älskar mig för mycket för att bestämma över mig, Han vill inte att jag ska va en robot, Han vill att jag ska älska Honom av egen fri vilja! Så jag måste ha ett val; älska eller hata, göra rätt eller fel.
Därför finns ondska. För att jag ska kunna välja själv. Kunna välja att älska min far och inte bli tvingad till det.
De första människorna valde bort Gud. Och motsatsen till god (Gud är god) är ju ond så på det sättet kom ondskan in i världen. Men vi kan välja att bekämpa ondska eller ge upp... Jag har upplevt Guds kärlek så jag kämpar för den goda sidan, för att Gud är min far och jag är Hans barn. 

Kom jag lite ifrån ämnet? Iaf, det går liksom inte direkt säga orsak till allt dumt som händer, men Gud älskar oss! Dumma grejer kan hända för att Han vill hjälpa oss, göra oss starkare eller för att Han gav oss den fria viljan! I vilket fall som helst så bottnar allt i Hans kärlek! Fastän det är oförklarligt, fastän det ibland är helt omöjligt för oss att tänka så, man vill inte tänka så vissa dagar men detta är hur jag tror att det är. 

Jag tror att det finns en Gud som älskar oss otroligt mycket och hela skapelsen, och allt som händer har grund i det, i Hans kärlek! 

Vet inte om mina tankar är helt omöjliga att följa, men här är dem, såhär tänker jag! Vare nåt som lät väldigt weird eller tänker du annorlunda så hör gärna av dig vetja :)

Godnattinatt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0